Vanaf 2027 zullen benzine- en dieselprijzen stijgen door de uitbreiding van het Europese emissiehandelssysteem, dat vanaf dan ook fossiele brandstoffen voor bijvoorbeeld transport zal omvatten (ETS II). De exacte prijs per ton uitgestoten CO2 is moeilijk te voorspellen, maar bij een prijs van 45 euro aan emissierechten per ton CO2 zouden volgens sommige modellen de brandstofprijzen kunnen stijgen met 10 to 12 cent per liter.
Er is echter bezorgdheid dat de prijs van emissierechten te snel zal toenemen. Volgens onderzoekers kan deze in het slechtste geval oplopen tot 261 euro per ton in 2030, wat voor benzine- en dieselprijzen een verhoging van 60 tot 70 cent per liter zou betekenen (Winckelmans, 2024).
Aangezien het totale aantal emissierechten zal dalen met de tijd, is de verwachting dat de prijs ook steeds zal toenemen. Dergelijke prijsverhogingen hebben een flinke impact op het budget van consumenten en maken de overstap naar hernieuwbare energiebronnen dringender dan ooit. Bio-autogas biedt hier een mogelijke oplossing: consumenten kunnen eenvoudig overstappen naar deze brandstof zonder grote investeringen of aanpassingen, en toch dezelfde prestaties behouden.
Bio-autogas als oplossing
Wat is bio-autogas?
Bio-autogas, oftewel bio-LPG, is een hernieuwbare vorm van LPG (Liquefied Petroleum Gas) die wordt geproduceerd uit biologische grondstoffen zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afvalstoffen. Het wordt daarom ook wel ‘hernieuwbaar gas’ genoemd.
In tegenstelling tot conventionele LPG, die afkomstig is van fossiele grondstoffen, heeft bio-autogas een aanzienlijk lagere koolstofvoetafdruk. Dit komt doordat de grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van bio-autogas hernieuwbaar zijn en de CO2 die vrijkomt tijdens de verbranding grotendeels wordt gecompenseerd door de CO2 die door de planten tijdens hun groei is opgenomen. Bio-autogas past dus binnen de doelen van de energietransitie en biedt een directe oplossing voor consumenten en bedrijven die hun uitstoot willen verminderen.
Voordelen van bio-autogas
Bio-autogas is dus een duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen. Het kan de uitstoot van broeikasgassen met wel 80% verminderen in vergelijking met traditionele LPG. Bovendien stoot bio-autogas minder schadelijke stoffen uit, zoals zwavel en roet, wat zorgt voor een betere luchtkwaliteit en een gezondere leefomgeving.
Een ander belangrijk voordeel is de compatibiliteit met bestaande infrastructuur: voertuigen die op LPG rijden, kunnen zonder aanpassingen overstappen op bio-autogas, wat de overgang naar een duurzamer alternatief eenvoudig en kostenefficiënt maakt. Daarbij behoudt bio-autogas dezelfde energetische eigenschappen als conventionele LPG, waardoor voertuigen dezelfde prestaties en actieradius leveren – een aantrekkelijke optie dus waarvoor geen grote investeringen nodig zijn.
Huidige uitdagingen
Hoewel bio-autogas veel potentieel biedt als duurzame vervanger voor fossiele brandstoffen, is de productiecapaciteit momenteel beperkt en liggen de productiekosten hoger dan die van conventionele LPG. Overheden en bedrijven kunnen echter door subsidies, belastingvoordelen en investeringen in onderzoek en ontwikkeling bio-autogas stimuleren als een haalbaar en breder toegankelijk alternatief. Deze ondersteuning kan helpen om de productie op te schalen, kosten te verlagen en de overgang naar bio-autogas te versnellen.
Bio-autogas en de toekomst
Bio-autogas is dus een veelbelovend en duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen met duidelijke voordelen in CO2-reductie, betere luchtkwaliteit en energie-efficiëntie. Het stelt daarnaast consumenten en bedrijven in staat om hun stijgende kosten als gevolg van de implementatie van te drukken zonder al te grote investeringskosten. Met gerichte steun van overheden en bedrijven en gezamenlijke inspanningen kan bio-autogas op grote schaal worden toegepast en zo bijdragen aan een betaalbare en koolstofarme toekomst.
Bron: Winckelmans, W. (2024, 10 oktober). Fossiel rijden of verwarmen wordt honderden euro’s duurder, maar niemand beseft het. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20241009_96936562